Treinreizigers, vooral mensen met een abonnement, klagen over de afschaffing van de papieren treinkaartjes met ingang van volgende week woensdag.
Bij het OV Loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, kwamen afgelopen weken 100 klachten hierover binnen, een kwart van het totale aantal.
Zo komen mensen met een Voordeelurenkaart in een “onmogelijke positie” als zij tijdens één treinrit deels binnen en deels buiten de spits reizen. “Zij moeten voortaan tijdens hun reis uit- en weer inchecken. Vroeger kochten ze twee treinkaartjes: één met korting voor buiten de spits en één zonder korting”, aldus OV Loket.
De organisatie hoopt op een “charmantere oplossing” van de NS. “Dit past niet in een geautomatiseerd systeem, dat in staat zou moeten zijn om precies te bepalen welke trajecten een reiziger in en buiten de spits heeft afgelegd.”
Dat specifieke probleem gaat de NS niet verhelpen. “De Voordeelurenkaart is nooit bedoeld geweest om ook in de spits mee te reizen. Van de ongeveer 1 miljoen mensen met een Voordeelurenkaart, doet maar 1 procent dat”, reageerde een woordvoerder.
Ook klagen treinreizigers dat bij veel automaten nu al geen papieren kaartjes meer gekocht kunnen worden. Vaak is onduidelijk waar dat nog wel kan. OV Loket geeft de klachten door aan de NS.
Vanaf volgende week kan reizen met de trein bij de NS, Connexxion, Veolia, Arriva en Syntus alleen nog met de ov-chipkaart. Namens alle vervoerders zei een woordvoerder over de klachten: "Een aantal zaken is niet goed geregeld. Daar moeten snel praktische oplossingen voor komen.''
Lees ook
Topman NS erkent: ov-chipkaart is te ingewikkeld
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl